vakit tamam

Hey gidi hey! Ben aslında buraya oluşum aşamasındaki tez önerimin yolculuğunu not düşecektim; bu tür notlar düşmeliydim, ama bendeki kafa kafa olalı bir türlü düzeneğine uygun çalışmadı, çalışmıyor, o yüzden de öneri möneri olamıyor. Onun yerine bendeniz  çocuklar gibi şen, o aktiviteden bu aktiviteye koşturuyor, eline kukla koyun geçirip kolektif bilinci elinde oynatıyor, tarot falı bakıyor, türk kahvesi içip keyif yapıyor, boş vakit bulunca bilgisayarla satranç oynayıp seve seve yeniliyor, sokaktaki insanların kıyafetlerine ve uyumlarına not veriyor, beni sıkıştıran sürücülere el kol hareketi ve küfürle karşılık veriyor, elbette bir de insan yüzlerini izleyip geçmişlerini ve geleceklerini tahmin ediyor. Bu tür aktivitelerden hoşlanan birinden yüzsüz insanlar bile kaçamaz! Ama tez fikirleri kaçar; kaçabilir.

Ama vakit geldi. Artık bu tez önerisinin, düzgün, tutarlı, kanatlanıp uçabilen, sudan fırlayıp da dengesini kaybetmeyen, kedi gibi kapıların tepesine çıkıp omuzlara atlayabilen, yeri gelince kafaları seyreyleyen bir tez önerisinin yazılması gerekiyor. Yaz!

Yaz demişken, ben bu yaz yemedim içmedim (yalan söylüyor!), neyi araştırmak gerektiğini araştırdım. Çok iyi yaptım, aferin bana.

Bir gün kamusal alan, müzeleştirilen düşmanlık gösterileri ve kent üstüne çalışan bir arkadaşımla uyuz horozların gezindiği bir kent bahçesinde 4 tane türk kahvesi içtim. Kahve nefisti. Kamusal alan daha nefis, çünkü kamusal alanda gülümseyen suratlarla kanlı bıçaklar yanyana dolaşır. Balkanları çalışmak lazım dedim arkadaşıma; korkuyu, baskıyı ve çılgınca kaçılan geçmişi düşünüyordum; Balkanoloji dedi bana, okudum ettim, ama biraz Yunan havası dinlemiş olsaydım, ah bir gidip göreydim, bence daha iyi olurdu. Rüyamda gitmek yetmez. Ruhunu hiç duyumsamadığı bir yeri ve zamanı nasıl çalışır insan, sırf düşüncesi, varı yoğu orasıymış diye? Duyumsamak ne ya, zaman ne yer ne ya diyenler için otoyoldan son çıkış: Facebook’a falan gidin, ne bileyim.

Bir başka gün, vakt-i zamanında devleti birey sanmış ülkelerde mutluluk endeksine kafa yoran bir arkadaşımla oturduk, birer beyti kebap eşliğinde birey olmayı öğrenme halinden ve ihanetten bahsettik. Bu konuda fikrim sabit: Mutluluk adına yeni bir şey önerebilmek için insanın mutsuz olması gerekiyor, mutlu insan elimdeki kukla koyundan çok da farklı değil. Kuklalar iktidarın antitezi de olabilir, ama bu konu da biraz daha düşünmem lazım. Kaldı ki bunun mekanla alakası ne? (Gördüğüm kadarıyla kuklalara takmış vaziyetteyim.)

Bir öğlen, bi hocam bana boşlukları keşfetmemi ve bir boşluğu dolduracak araştırma konusuna doğru yönelmemi salık verdi. Doğru. Bir başka hocamla buluştuğumuzda – ofisinde çok güzel kitaplar var-, kenti pazarlamanın yeni yollarını nasıl da keşfediyor insanlar, buna şaşırdık beraber. Üretim o kadar hasıraltı ki sadece festivalle neşemizi buluyoruz. Bu yeni bir haber değil, üstelik üretim yapılmıyor demek de değil; ama üretim karın doyurmuyordu bugün ne Ankara’da, ne New York’ta, ne Dubai’de, ne Venedik’te.

Bu sırada ben tiyatroların kentli şiddeti nasıl dönüştürdüğünü düşünüyordum. “İlle de benim yolum” diyen asık suratlı iktidara alternatif sunuyor muydu? İyi de tiyatroyu kim sallıyordu? Neden bu kadar önemli olsundu? İyileşmek için aynadaki suretimizle konuşmamız gerekir, bunu kaç kişi biliyordu?

Bu aynada suret arayıp onu konuşturma işini iyi kotaran birkaç dostum var neyse ki. Ama onların yerine ben coğrafya bölümündeyim; onlar beşeri coğrafyanın alanına dahil güzel işler yapadursun, ben o veya bu şekilde şiddeti ve karşısına çıkan mekanları çalışmaya niyet ettim.  Böyle çok bulutlu, soyut bir yerden konuya yaklaşıyorum farkındayım, ama tarz meselesi… Yaklaşık 12 yıldır kenarında geçip bir türlü görmediğim şeyleri çalışayım diyorum. Evet.

Önce biraz daha keyif yapayım ama ya.

var yorum?

