Zeka kokusu

Kayseri’nin sokaklarinda, otobuslerinde, kafelerinde geçen iki gunun ardindan dusunuyorum; bu sehir zeka kokuyor. Sehre beraber gittigim arkadaslarimla da hemfikiriz: ben burada yasarim ya! Ankara diye dunya baskenti olarak lanse edilen metropolden sonra Kayseray’da ingilizce anons yaparak gicir gicir rayli sistemimiz oldugu gibi havaliyiz da mesaji veren Kayseri’ye isindik bence. Burada karsilastigim insanlar -istisnasiz- yuz okuyorlar, hinzirca gulumsuyorlar (olumsuz anlamda soylemiyorum), saniyenin beste birinde statunu okuyorlar yuzunden elinden parmagindan ve aninda siyaset hareketlerine geciyorlar. Bu acidan, son 3 yildir yasadigim, bir guneyli gibi inanan ve ama bir kuzeyli gibi ureten ve tuketen, kucuk Amerikan kentini hatirlatti bana. Yol sorunca sadece tarif etmekle kalmayip gule gule gidin diye sanki mahallesinden birini yolcu eden biletci amca tiplemesi ise buyuk sehirde elbette zor, ama Kayseri’ye yakismis. Ilk aksam sehirde kisa bir yuruyus yaparken neden bunca kisa boylu erkek gordugumu ve neden hepsini birbirine benzettigimi dusundum, sasirdim buna. Sonra ayni seyleri kucuk Amerikan kentim icin de dusundugumu hatirladim; orada da kadinlarin kisa boylu, erkeklerin basketbolcu, herkesin ayni sari sacli ve birkac belli yuz tiplemesine sigacagini, bu genellemenin birden durmayacagini gormek urkutucu. Derken, yavas yavas bacak boyu torso boyundan uzun erkekler de gorundu biz yururken, kendime kizdim, pis sinsi acimasiz basmakaliplara dayandigim icin. Neyse, erkeklerin torso boyu bir yana, kadinlarin iletisimin ustasiyim, ayrintilarin hastasiyim vurgusu dikkate degerdi: Birebir konustugum, bir sure sohbet ettigim kadinlar kisa, kesik ama tekrar tekrar guluyorlardi, gulerek dusunme egilimi ne demek, bu teknige asina oldugum icin alicilarimi acmam ve onlari dinlemem icin bundan daha iyi isaret olmazdi hani. Simdi bu her is cok rayinda, tikirinda mi demek? Hayir. Teknik kokuyor bu sehir, muhafazakar bir teknik. Tam anlatamadim tabii ki, nasil olceyim , elmayi armut cinsinden ifade etmeye kasiyorum.

var yorum?

