Dalgaci bir yil

Aralik ayinda bir aksam, azicik gerilimli ve duygularin yogun olarak aktigi -o kadar ki, buram buram koktugu- bir masa basinda sunu tartiyorduk: yazmali mi, yazmamali mi, yoksa hiç konusmamali mi? Nihayetinde sarki soylemek, masadaki herkese bu üç seçenekten daha evla gorundu ki basladik çilginca detone olmaya. Ama o geceden aklimda kalan, inanmadigim halde yazmamayi savundugum, cunku karsimda birinin birinci saniyeden itibaren yazmayi savundugu, bu bunaltici tartismaya son veren seyin ise baska seylerden konusmak olduguydu. O aksam, yazmis oldugu her seyi çöpe atmis biri olarak artik çöpleri daha fazla doldurmak istemedigimi soyleyemedim, bir bakima utanç verici bir durum çünkü. Konusarak vakit çok tatli geçiyor, ama nedense dediklerinin tersi anlasilirsa o tatli cehennem tatlisina donusuyor. Cennette tatlilar kasikla, cehennemde çatalla yeniyor olabilir, sonra o çatal bata bata bitmiyor. Konusmamak da olmaz, insan sesini ozluyor, hele de baska sesleri ayri, kendi sesini ayri seviyorsan, onsuz yapamiyorsan. Ama: Bugun yeniyilin ilk avare yuruyusunu yaparken, aklima gelen 16 ayri ve kucuk parlak fikri mesela, yazmadigim için uçtu gitti, ve buna guvercinler bile sahit olmadi. Su birikintisinin içinden fosusurrrt-ıııı diyerek geçen hizli ve ofkeli bmw’nin de haberi olmadi tabii ki. Bu arada, Ankara yollarinda son üç gündür gordugum bmw arabalarin trafigi ihlal etmedeki basarisi ve uste cikmasi gozumden kacmadi, nedir bu isin asli? Kendilerine beemeedabilvee diyebilir miyim?

Neyse, aklimdan esip geçen fikirlerin izinin kalmamasina bu kez fazla içerledim ve bundan sonra daha dirayetli bir sekilde yazmaya, çizmeye karar verdim. Mesela son gunlerde arkasi yarin seklinde gordugum ev ruyalari… Insaatla tanimli gunduzlerimiz ve sehirlerimiz olabilir, ama bari gece uykuda huzur olsaydi diye dusunurken ruya tabirleri alaninda evin ifade edilmemis duygular ve dusuncelerle alakali olabilmesina aklim takildi. Tipki tarihi, ecis bucus gercekligini gosteren araziye beton atarak olayi kapatmak gibi, beton evlerde yasiyor olmamizin da bu ev ruyalarini daha belali kiliyor olmasina sasirmam, hiç! Mesela, ahsap evler? Tahtalarin arasindan hayaletlerin, oteki yerlerin (bkz.heterotopos ve bu kez dogru anlamda kullandim sanirim, dogru degil mi, dogru mu, içime dert oluyor da) kokularinin, seslerinin, acilarinin tatlilarinin sizmasina izin veren dokusu, sarsilinca yikilmasini da zorlastiriyor diye saygin bilim insanlari cikip savunsalar kalender ahsabi, ona da sasirmam. Beton evler ise çok acimasiz, kati, kibirli ve koseli akilli degil mi? Hani betonun akliyla kuyuya inilmez cinsinden… Her kati ayri firildak dusuncelerin ve bulanik duygularin bulundugu gecmisi olan bir yeri, beton atilmak suretiyle rasyonel ve kararli (!) hale getirmek soz konusuymus gibi.

Kemik, kemirmek içindir

Sonra arkasi yarinin her bolumunde farkli bir rolde karsimiza cikan is makinasi figuru… (Konudan halen kopmadinizsa helal olsun) Kâh köse basinda park halinde, kâh bir konagin suslu bahcesinde, kâh is basinda ustune agaclari gizleyip (komando ismakinasi) tebdil-i kiyafet kotuluk pesinde… Bunun da tabirlere gore anlami ve onemi farkliymis galiba, ama ben bunu da betonu çokerten, betonla adeta alay eden muzip bir figur olarak dusundum. Kirici bir mizah gucuyle iceriyi disari cikaran tehlikeli ve basit bir teknoloji dislisi, hiciv canavari. Uydu bence.

Derken beton yapinin katlarini ve zihnin duygusal katmanlarini hayal ediyordum ki, aklima dalga geçmekle bu katlar-merdivenler-tavanlar-duzlemler arasinda bir iliski oldugu geldi: Bundan yillar yillar once, ciddiyete onem veren bir arkadasim hicvin Turkiye toplumuna nüfuz etmek, elestiriler sunmak için dogru bir yol oldugundan supheliydi. Bu hiciv canavari adeta batili bir canavardi, modernitenin feleginden geçmis toplumlarin katlanabilecegi turdendi. Bize gelince, -biz bir bankin iki yaninda yesillikler içinde oturuyorduk galiba- bazi seyleri henuz ciddiye almayacak kadar seylerin disinda ustunde yaninda yoresinde takilan toplumlardan degildik. Buna tabii ki karsi cikacaktim, hiciv bence bir ozguven testiydi (bunda kendimi bilmeye yaklastigim donemde etkilendigim kitaplarin mizah dili ve çocukluk gunlerinin dozu yuksek, talihsiz olaylarla dugumlenen bir kara komedi olmasi etkili miydi, bilmem etkili miydi, acaba nasil etkilemezdi). Acaba yeterince karsi cikmis miydim…? O zaman bunlari yazmadigim için uçmus gitmis. Halbuki is makinasi figuru sagolsun, simdi su soruyu soruyorum: neyle dalga geçer, neyi tirtiklamak ister insan? Yeni yilin ilk avare yuruyusune ciktim ve bu konuyu enine boyuna dusundum. Raporum soyle: Kendime denk gordugumle dalga geçiyorum. Bazen, bunu sana (bana) yakistiramadim, demek için. Bazen, insani yok yere utandiran bir kucuk hata, komik surat, yersiz soz için, tepkisiz kalmadim, yadirgadim ama yine de sana karsi bir çember olusturmadim demek için. Bunlar muhalafete gayet açik akil yurutmeler tabii ki. Tuhaf buldugum ama dusmanlik duymadigim seyler icin kahkahayi koyveriyormusum, makara yapiyormusum demek ki. Acimasiz hiciv canavari is basinda. Kendimi ustun gordugum birinin yaninda kahkahalar degil, empati, hosgoru gibi yapay tatlandiricilar devreye giriyormus, ogretici ahlaki bir durusla virvirvir bos konusuyormusum. Kendimi asagi buldugum birinin yaninda ise taklide basliyormusum, o beni ne kadar güçsüzlestiriyorsa onun gücünü o kadar dusmanca taklit ediyormusum, trajedinin dugmesine basiyormusum. Taklit edebildigim seyi sevmiyormusum, haline halim gibi guldugum, cekistirdigim, tirtikladigim seyleri ozluyormusum. Yilin ilk misyonu: Kendime hemen bir is makinasi ediniyorum.

Bu hiciv konusuna kafa yoran muzip bir tarihçi vardi, dur bakim kimdi o ya…

var yorum?

