kentte trubador

Mısır’daki gösteriler ve çadır protestolarından yola çıkan bir kısa vidyo, 2012’den. Benzer başka haber vidyoları gibi imanın şartları ile gençlerin sanatla karışmaları ve seslerini duyurmaları işlenmiş. Çok hoş. Tahrir Meydanı’ndan çok etrafındaki, yani kenarlardan da gelen harekete odaklanmış. Habercinin adeta Doğu Avrupalı aksanı sayesinde daha çok merak uyandıran vidyodaki birlik-beraberlik, hoşgörü, devlet-adalet-hayat nasıl olmalı ipuçlarına takılmadan iki şeyi not alayım:

  1. Arapça protestoların içindeki müzik, ezgi bir tek bana mı çok çarpıcı ve etkileyici geliyor? (örneğin İstanbul sokaklarında duyduğumuz ölgün, yavaş, boşluklu ve kısa sloganlar ile karşılaştırıyorum);
  2. Takside geçen “ülkeyi yeniden baştan kurmak lazım hocam” söylemi, inşaatçıların epeydir sağda solda önde arkada kısacası her yanda gözlemlenebilen tavrını andıran bir söylemmiş; dinlerken fark ettim. Ufak bir kesişme elbette. Eski binayı kentsel dönüştürmek adına yıkalım da yerine tıpkısını dikelim hem de daha pahalıya patlasın hevesinin aynısı olduğunu sanmıyorum. Değil. “Sistem o kadar yoz ki, yerle bir edip pırıl pırıl bir toprakla, tertemiz, sıfırdan başlamak lazım” hevesine daha yakın. Tembel muhasebesi. Hmm… Hiroşima? Toplama kampı? Beni baştan yarat yarışmaları? Ace ve Ayşe Teyze? “Hijyen temizliği” sözünü icat eden taze-şaşkın anne? Kötü mimar? (Kitsch bile değil bak, ayrı geçiyorum.) Kafamda yine çok soru var. Bu konuda pop-feylesof Zizek külliyatından yardım alacağım…

Bonus olarak, 3. Trubador mecazı benim aklıma nasıl oldu da gelmedi! Yürü be Journeyman Pictures! Trubador tabii. Duygusal, sakin ama lirik atarlı, eşiklerin şairi trubador.

Bonus olarak, 4.  Vidyodaki din adamı, bir karede Hint ineğinin takipçilerine giydirirken bir diğer karede, yemişim toleransı diyor galiba. Son sözü söyleyenin önceki konuşanlardan onay ve evet beklediği bir mantıksal açmaz mı var sanki orada? İlginç. Kente dair sanat yapmanın neresine düşer bu acaba?

var yorum?

