askıda zamandan kurtulmanın yolu

Cep telefonları, iPodlar, bilgisayarlar, insanları hiçbir zaman anlayamayacağımız şekillerde değiştirecek, onların sayesinde şimdiki zamana daha az bağlıyız. (…)

Az önce perdedeki oyunun yazarı Ruhl böyle demiş; elimdeki küçük broşürden okuyorum. Bence şimdiki zamana daha az bağlıyız, o yüzden bu taze aygıtlar elimizde, cebimizde çoğalıyor, çantamızı bunların boyutuna göre sipariş ediyoruz… Dünyayla ilk bağını elektronik simülasyonlar, temeller, düzlemler üzerinden kuran yeni doğanlar belki tableti referans alacaklar; ama bizim için tablet sonuç da olabilir pekala; neden değil.

Çünkü sahne, ölen bir adamın öldüğünü anlayacak kadarcık bile susmayan bir kadınla açılır. Hayatıyla ilgili bir memnuniyetsizlik yüzünden okunur; ama ölü birinin dillendirmediği son görevini devralır almaz iyilik meleğine dönüşür. Adam tam bir kurtmuş meğer, sadece hesaplar peşinde; kadın ise hakikaten öldüğünü anlayana kadar nevrotik bir şekilde bıdır bıdır konuşur başta. Sanki kadın hesaplar peşinde değil. ‘Nasıl davranmanız gerektiğini size öğreteceğim’ konulu tiyatro oyunlarından sıkılmış birinin korktuğu başına gelmez neyse ki; bir ölünün öldükten sonra rahat bırakılmayan telefonuna ve cenaze töreninde cins karakterlerle karşı karşıya geliriz. Oyunun yazarı ‘askıya alınmış zaman’ı anlatmak istemiştir; oyunun ölü kahramanı şanslı bir adamdır neyse ki: telefonuna sahip çıkan bir yabancısı ile dans etmeyi seven utangaç bir alter egosu vardır; bu alter egonun, içi dışı fıkır fıkır dul yengesiyle ömrünü birleştirmiş ve onu tüketim manyağına dönüştürmüş egosunun aksine şaşkın, ahlakçı, illa bu işi düzeltmeliyim kafasındaki ve panikli, atlaya zıplaya konuşan, gergin bir karaktere abayı yakması gerekmiştir. Oyunda danslı müzikli kısımlara izleyici olarak eşlik etmenin yolu sadece sahneye atlamaktan geçecektir; bunu yapamadığım için biraz yarım kalmış olabilirim. O sırada alter ego da annesi, yengesi ve sevgilisi ve egosunun metresi ile sahnede çılgınca keyifle dans etmektedir, çünkü ölü kahramanımız şanslı bir adamdır: şimdiki zamana bağlı olmadığı halde farklı zamanları birbirine çeviren, bağlayan, iliştiren bir iyilik meleği sayesinde kara komedide biraz aklanmış bile olabilir. Fakat, askıda zamandan kurtulmanın yolu daha yavaş hareket eden bir alter ego ve yanlışları düzeltmeye kararlı bir safinaz da olabilir.

Benim izlediğim sahne ile oyunun başka bir sahnelenişi arasındaki 7 fark:

kaynak:sehirtiyatrolari.ibb.gov.tr 

kaynak:www.oregonlive.com/performance/index.ssf/2015/02/dead_mans_cell_phone_rings_wit.html

Reklamlar

var yorum?

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s