idiot cevheri

491432
– görsel nereden: http://www.sensacine.com
‘In Order of Disappearance’ diye bir film var… Orijinal ismi Kraftidioten; Norveççe’de yetkin olmama henüz birkaç mevsim var ama ‘dev zibidiler’ ya da bilemedin ‘görkemli alıklar’ veya ‘idiot cevheri’ olarak da çevrilebilir sanırım. Şu zamanda tek geçtiğim aktörlerden Stellan Skarsgård da Ulubatlı bir karakteri oynuyor (meali: yolda görsem, kendisi gibi kocaman bir sarılırım veya kendisi gibi görkemli bir gülümseme ile gözlerimi kısarım, hatta keyfim yerindeyse aşka gelir, o kocaman tilki suretine yanaktan bir öpücük bile kondururum eğer ki tutun bu fani çocuğu, üzerime koşuyor demezse… ki bendeki bu şansla yolda görmem de olanaklı yani ona göre atmadan konuşuyorum.).
 
Film için bir tür masalsı epik absürd realizm diyebiliriz (hadi bakalım, çıkın işin içinden hohoho). Hikaye bu ya, o güzelim karlı dağları ile Norveç, Türkiye olmuş; adaletsizlik kol geziyor; güvenli sözde ortamlar ama gündüz gözüyle (ki geniş bir zaman aralığı orada) adam harcıyorlar; mafya hem yerel hem küresel, hem sağlıklı hem ölümcül, bir yandan meşru pastacılık (pastasal dönüşüm engellenemez) yapıyor bir yandan gayrımeşru ekonomi için yürüyor, yani karda yürüyor, izini belli etmiyor. Krallığını kurmuş ve her krallıktaki gibi çocuklar aşırı değerli, kadınlar harcanabilecek kadar değerli. Çocukların kaybeden kadınlar ise hiç değersiz aniden. Adam harcayanlar ise aniden duygusallaşıyor, başka seçenekleri yokmuş da kendilerini tutamamışlar da elleri kaymış da yok efendim öyle söyleyince gururuna dokunmuş, bizim takıma nasıl öyle konuşurmuş, çekip vurmuş, eziyet etmekten başka çaresi yokmuş, bu dehşeti yaratmaya mecbur kalmışmış çünkü onurunu yaralamışmış, bu onun en önemli bir varoluş sebebiymiş; taciz etmiş ama bi sor niye taciz etmiş… İşte öyle, adam harcayanlar hep ergen ve bir noktada hep aceleci, hep duygulu; hep onurlarını en üste giyiyorlar, ilk anda ortaya koyuyorlar ki hemen çiziliyor, yaralanıyor. Hep alıklar, çünkü hayatı aşağılayacak kadar mağrur bir şiddete onay vererek kendi dar hayatlarını yüceltiyorlar. 
 
O ortamda Skarsgård’ın canlandırdığı karakterin çocuğunu da harcıyorlar. Yumuşak huylu görünümlü bu karakter aslında ülkede bir göçmen (çünkü göçmenler, iz sürebildikleri, yol bulabildikleri, ama bunu illa ki militarist bir istişare ile yapmadıkları için kritiklerdir. Şaşırtıcı biliyorum, ama gerçek.). Olaya kahrolurken bir ipucu buluyor, derken gözü kararıyor, derken o ipucundan tuta tuta network’ü dolaşıyor, öyle ki gözükara karakterimiz sayesinde network’ü biz de dolaşıyoruz; kendisi bir ‘Abaddón el exterminador’ oluyor, Cüneyt Arkın oluyor, ama sessiz sakin oluyor, bağırış-çığırış-velvele yok, doğruluk üstüne poz atıp ahkam kesmek yok, ‘bunu da biz yaptık, onu da biz yaptık; kurtuluş şurada iki parmağımın altında; öz hakiki yerlisi biziz, içinden geliyoruz, en iyi biz biliriz; dirlik düzen getiriciiz, onu getirirken atlayın sizi de gideceğiniz yere kadar itelim’ yok; kısacası işin ticaretinde değil, ontolojisinde. Neyse, Norveç kar küreyicilerinin kısasa kısas ontolojik adaletini uyguluyor; filmde çocuğu harcandığı için diğer çocuğu harcayacak olanlar kapışıyor, ama nihayetinde son gülen iyi gülen kimse yok; sadece en networksüz, en örgütsüz sanılan göçmen çarpıyor, evet.). İzleyici de bilgisayar oyununda yavaş yavaş ama sürekli kazanan o efsanevi oyuncu var ya o benim arkadaşım işte’ye benzer bir gururu yaşıyor, tuhaftır.
 
Gerçek hayattaki idiot cevherine bir mola vermek için izleyin bi. Adaletli bir film. İzleyeli bir yıl olmuş; bugün sabah, şiddet, ona yol açanlar ve onu besleyenler ve onu söndürenler üstüne bir telefon konuşmasının ardından yine aklıma geldi. 
Reklamlar

var yorum?

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s